Podatkowy telePIN – co to jest, do czego służy i jak go uzyskać?

TelePIN – Czy musisz go mieć? Sprawdź nowe zasady weryfikacji tożsamości w kontaktach telefonicznych z administracją skarbową. Wpisz TelePIN na klawiaturze telefonu jeśli dzwonisz na infolinię podatkową lub rozmawiasz z pracownikiem urzędu skarbowego.

Czym jest TelePIN?

TelePIN to sześciocyfrowy kod do potwierdzenia tożsamości w kontaktach telefonicznych z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), w tym np. z urzędem skarbowym.  

    Do czego służy TelePIN?

    TelePIN to numer, którym posługują się tylko osoby fizyczne w celu potwierdzenia swojej tożsamości. Jeśli telefonicznie chcesz uzyskać indywidualną informację dotyczącą swoich spraw podatkowych, np. o rozliczeniach nadpłat i zwrotów z zeznań albo deklaracji podatkowych musisz posiadać telePIN. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą albo jesteś reprezentantem spółki masz tylko jeden, swój osobisty telePIN, który służy także do uzyskania informacji objętych tajemnicą skarbową dotyczących twojej działalności lub organizacji, którą reprezentujesz.

    Jak uzyskać, zmienić, odblokować lub usunąć telePIN?

    W każdej chwili możesz samodzielnie zarządzać telePINem. 

    1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego na swoje konto osobiste poprzez stronę e-Urząd Skarbowy
    2. Z menu po lewej stronie wybierz Ustawienia a następnie wybierz kafel Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej. Tutaj możesz:
    • Nadać kod telePIN – wybierz przycisk Ustaw telePIN
    • Zmienić kod – wybierz przycisk Zmień telePIN
    • Odblokować kod telePIN – wybierz przycisk odblokuj telePIN (zablokowanie kodu nastąpi jeśli podczas połaczenia telefonicznego z KAS trzykrotnie podasz błędny kod telePIN),
    • Usunąć telePIN – wybierz przycisk Usuń telePIN.

    Więcej informacji znajduje się na stronie podatki.gov.pl